اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

سودای سیمرغ | «شنای پروانه»، روایت قهرمانی زخم‌خورده از دل تباهی

کارگردان «شنای پروانه» تأکید دارد جغرافیای داخل فیلم را از طریق فضای مجازی و اینستاگرام لمس نکرده، بلکه خودش دیده است. به همین دلیل در فیلم شاهد میزانسنی دقیق هستیم.

سودای سیمرغ | «شنای پروانه»، روایت قهرمانی زخم‌خورده از دل تباهی

خبرگزاری فارس - گروه سینما: محمد کارت پیش از ساخت اولین فیلم بلندش، مستندها و فیلم‌های کوتاه بسیاری را ساخته که جوایزی را هم برایش به همراه داشته است.

او در نخستین اثر سینمایی‌اش که با همراهی ۲ فیلمنامه‌نویس جوان‌تر از خودش نوشته، فضایی جنوب شهری را ترسیم کرده است اما تأکید دارد قصدش از این فیلم نقد جنوب شهری‌ها نیست، چرا که خودش هم بزرگ شده همین محلات است.

کارت در «شنای پروانه» خط بطلانی بر لات بازی و لاابالی گری می‌کشد و از دل تباهی، قهرمانی زخم‌خورده اما دوست‌داشتنی را به مخاطب معرفی می‌کند. 

شنای پروانه داستان ناموس پرستی است و این موضوع پای همه خانواده را به میان می‌کشد. با زندانی شدن پسر بزرگ خانواده (هاشم با بازی امیر آقایی)، اطرافیان از پسر کوچک‌تر (حجت با بازی جواد عزتی) توقع دارند برای آزادی برادرش کاری کند. او که همیشه سعی داشته از فضای جاهلی و الواطی برادرش فاصله داشته باشد، حالا مجبور است وارد همان فضاها بشود تا عامل مشکلاتشان را پیدا کند.

محمد کارت به واسطه تجربه زیسته خود در ساخت مستندهایی همچون «بختک» کاملا با این فضاها آشناست و حتی در آن مستند با قمه لات‌ها زخمی هم شده است. او تأکید دارد این جغرافیا را از طریق فضای مجازی و اینستاگرام لمس نکرده، بلکه خودش دیده است. به همین دلیل میزانسنی دقیق را در فیلم شاهد هستیم.

در کنار این نورپردازی، صحنه آرایی و گریم دقیق، بازی‌های فوق‌العاده‌ای را هم شاهد هستیم. امیر آقایی در نقش یک گنده لات بسیار موفق ظاهر شده و بازی‌های کوتاه دیگر بازیگران همچون پدر او یا پانته‌آ بهرام هم چشم‌نواز است.

فیلمنامه با جزئیات مناسب و تعلیق‌های بجا، مخاطب را تا پایان با خود همراه می‌سازد و هر از گاهی او را غافلگیر و شگفت‌زده می‌کند. این ریتم مناسب تا پایان حفظ می‌شود و از این حیث، «شنای پروانه» از فیلم‌های خوش‌ساختی همچون «متری شیش و نیم» و «مغزهای کوچک زنگ زده» هم جلوتر است.

البته یکی از اصلی‌ترین ایرادات فیلم، «انگیزه انتقام» ضدقهرمان فیلم است که به نظر برای تلافی به شیوه که او انجام داده است، کافی نمی‌رسد.

شنای پروانه به رغم فضای خشن و ملتهبی که دارد، پیام مثبتی را مخابره می‌کند و همانطور که لبخند رضایت را از دستگیری اراذل روی لبان اهالی محل می‌نشاند، مخاطبانش را هم از سالن سینما راضی بیرون می‌فرستد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول